Aynı karedeki acı ve eğlence vicdanları yaraladı! Yangın sonrası tatilcilerin tavrı toplumsal duyarlılığı sorgulattı!

Kartalkaya’daki otel yangını enkazında hâlâ cesetler aranırken, etraftaki otellerde olup bitene kayıtsız bir formda piste çıkan tatilcilerin oluşturduğu tabloyu kıymetlendiren Sosyoloji Kısmı Lideri Prof. Dr. Barış Erdoğan, “Aynı karede acı ve eğlenceyi buluşturan bu görüntü, bugün empati ve toplumsal hassaslık ismine geldiğimiz noktayı sorgulamamız gerektiğini açıkça gözler önüne seriyor.” dedi.

“Eskiden tasada ve sevinçte ortak bir ‘millet olma’ şuuru vardı; bu da felaketler karşısında kenetlenmemizi, acıyı bölüşüp dayanışmayı mümkün kılıyordu.” diyen Prof. Dr. Barış Erdoğan, “Özellikle ‘Bana bir şey olmadı, o hâlde şanslıyım’ niyeti, acıyı görmezden gelmek ve onu zihinsel olarak uzak tutmak için kullanılan bir savunma sistemi olarak karşımıza çıkıyor.” diye konuştu.

Üsküdar Üniversitesi Sosyoloji Kısmı Lideri Prof. Dr. Barış Erdoğan, Kartalkaya’daki oteldeki yangın enkazında hâlâ cesetler aranırken, etraftaki otellerde olup bitene kayıtsız bir formda piste çıkan tatilcilerin oluşturduğu tabloyu kıymetlendirdi.

Kayıtsız bir formda piste çıkan tatilciler…

Prof. Dr. Barış Erdoğan, yangın sonrasına yaşananlara ait, “Kartalkaya’daki oteldeki yangın enkazında hâlâ cesetler aranırken, etraftaki otellerde olup bitene kayıtsız bir biçimde piste çıkan tatilcilerin oluşturduğu tablo toplum olarak vicdanlarımızı bir kere daha derinden yaraladı. Aynı karede acı ve eğlenceyi buluşturan bu görüntü, bugün empati ve toplumsal hassaslık ismine geldiğimiz noktayı sorgulamamız gerektiğini açıkça gözler önüne seriyor.” dedi.

Yas, dayanışma ve komşuluk üzere kavramların büyük ölçüde aşındığına şahit oluyoruz

Toplumumuzun kültürel belleğinde yüzyıllardır derin kökleri olan yas, dayanışma ve komşuluk üzere kavramların büyük ölçüde aşındığına şahit olunduğunu lisana getiren Prof. Dr. Barış Erdoğan, şöyle devam etti:

“Eskiden, yakın bir etrafımızda cenaze olduğunda bırakın eğlenmeyi konutta televizyon yahut radyo açmaktan bile kaçınırdık. Yüksek sesle gülmeyi bile uygun bulmayan bu yaklaşım, Anadolu irfanının derin bir empati kültürüne nasıl konut sahipliği yaptığını gösteriyordu. Bu türlü bir hal, yalnızca nezaket kuralı değil birebir vakitte kederli olanın acısını yüreğimizde hissetmenin bir yansımasıydı. Ancak, günümüzde bu hassaslığın giderek zayıfladığını görüyoruz. Orman yangınları ya da sarsıntılar üzere büyük felaketler kelam konusu olduğunda, olaydan etkilenmeyen birtakım bölümlerin hiçbir şey olmamış üzere hayatlarına devam etmesi bunun en somut göstergesi. Halbuki evvelden tasada ve sevinçte ortak bir ‘millet olma’ şuuru vardı; bu da felaketler karşısında kenetlenmemizi, acıyı bölüşüp dayanışmayı mümkün kılıyordu. Bugün ise bu paylaşma hissinin zayıfladığını gözlemlemek ne yazık ki güç değil.”

Hem dayanışma reflekslerimiz köreliyor hem de empati kültürümüz erozyona uğruyor!

Bu değişimin arkasında çeşitli etkenlerin yattığını da kaydeden Prof. Dr. Barış Erdoğan, “Öncelikle, çağdaş kentleşme ve bireyselleşmenin yaygınlaşmasıyla birlikte, kendimizi kolektif bir yapının modülü üzere görmek yerine özel alanlarımıza çekilmeyi daha çok tercih eder hâle geldik. Kendi hayatlarımıza ve sıkıntılarımıza odaklanmak, toplumsal sorumluluk ve hassasiyeti ikinci plana itiyor. Böylelikle hem dayanışma reflekslerimiz köreliyor hem de empati kültürümüz erozyona uğruyor. Buna ek olarak, günümüzün tanınan kültürü ‘anı yaşamak’ ve ‘hayattan keyif almak’ mottoları üzerine şurası. Tüketim kültürü, bizi durmaksızın yeni tecrübeler, alışveriş ve cümbüşün peşinde koşturmaya yönlendiriyor. Daima değişen, süratle akıp giden gündem içinde, toplumsal acılar ve kayıplar kısa müddette gündemden düşüyor.” biçiminde konuştu.

‘Bana bir şey olmadı, o hâlde şanslıyım’ kanısı acıyı görmezden geliyor…

Öte yandan toplumsal medyanın bu süreçteki tesirinin de yadsınamaz olduğunu belirten Prof. Dr. Barış Erdoğan, şöyle devam etti:

“Toplumsal acılar ve kayıplarla ilgili haberler çok süratli biçimde sirkülasyona giriyor lakin tıpkı süratle gündemden düşüyor. Bu durum bazen ‘duyarsızlaşmaya’ kapı aralıyor. Evvelden mahallî ölçekte yaşanan acılar etraftakiler tarafından daha uzun mühlet hissedilir ve paylaşılırdı; halbuki artık dünyanın her köşesinden felaket manzaralarıyla daima karşılaşan beşerler, olağan dışı durumlara bile süratle alışabiliyor. Bilhassa ‘Bana bir şey olmadı, o hâlde şanslıyım’ kanısı, acıyı görmezden gelmek ve onu zihinsel olarak uzak tutmak için kullanılan bir savunma düzeneği olarak karşımıza çıkıyor.”

Yas tutanlara ve kayıplara hürmet göstermek toplumun temel kıymetlerinden biri…

Tüm bu gelişmelere karşın, unutulmaması gereken temel gerçeğe işaret eden Prof. Dr. Barış Erdoğan, “Acılar paylaşıldıkça hafifler. Yas tutmak ya da en azından yas tutanlara ve kayıplara hürmet göstermek, sırf eski bir gelenek değildir; tıpkı vakitte bir toplumu toplum yapan temel kıymetlerden biridir. Şayet bu bedelleri korumak istiyorsak, dayanışmayı yine canlı tutacak, empatiyi güçlendirecek adımlar atmamız gerekiyor. Toplumsal sorumluluk ve hassaslık sadece acı anlarında değil, gündelik hayatın her alanında kolektif şuuru ve insanî pahaları canlı tutabilmekle mümkün. Ortak geçmişimizde var olan dayanışma ruhunu geleceğe taşımak, hepimizin omuz omuza yürütmesi gereken bir vazifedir.” biçiminde kelamlarını tamamladı. 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

İlginizi Çekebilir:Alaşehir’in imza projesinde çalışmalar son sürat
share Paylaş facebook pinterest whatsapp x print

Benzer İçerikler

Dacia Sandero, 2024 yılında Avrupa’nın en çok tercih edilen otomobili oldu
Kanser ilaçlarında yerli üretimin önemi artıyor
Egeli Gençler, Kumaşlarla Cumhuriyet’e Renk Katıyor
Kocaman’dan 8 mart dünya kadınlar günü mesajı
Başkan Altay: “Doğanhisar Meydan Düzenleme Çalışmamız Hayırlı Olsun”
Ferdi Tayfur Son Yolculuğuna Uğurlandı
Alt Yazılı Film İzle | © 2025 |

WhatsApp Toplu Mesaj Gönderme Botu + Google Maps Botu + WhatsApp Otomatik Cevap Botu grandpashabet betturkey betturkey matadorbet onwin norabahis ligobet hostes betnano bahis siteleri aresbet betgar betgar holiganbet